Yin yoga

YIN YOGA 

Yin yoga är en lugn och meditativ yogaform där fokus ligger på kroppens yin-delar som bindvävnad, leder och ligament. Det är framförallt områdena kring höften, låren, bäckenbenet och nedre delen av ryggraden som man jobbar med. Alla övningar utförs på golvet och baseras på att hålla ett fåtal olika positioner passivt under en längre tid. På så sätt stretchas bindväven runt ben, leder och organ vilket gör att såväl rörlighet som smidighet ökar, samtidigt som kroppens energi-kanaler påverkas positivt.


Då vi håller positionerna längre än vad vi är vana vid, finns mer tid för reflektion, eftertanke och närvaroträning. Att praktisera Yin Yoga är att aktivt vända uppmärksamheten inåt och tillåta det som är att få vara.



Till skillnad från de flesta andra yogastilar låter yinyogan dina muskler slappna av helt. Du stannar i varje ställning under flera minuter och praktiserar samtidigt medveten närvaro i stunden. I yinyogan stretchar vi inte, vi drar inte och vi vill undvika att hålla kroppen i ytterlägen. Vi slappnar av och låter kroppen vara och kommer på så sätt mycket djupare. Yinyoga är ett utmärkt komplement till annan fysisk aktivitet såsom löpning, styrketräning och andra mer dynamiska yogastilar.


Yinyoga passar alla människor och kroppar. Den är dock särskilt effektiv för stela och orörliga personer och framför allt vid en stressad och snabb livsstil med mycket prestation. Denna yoga öppnar sakta upp stela höfter, baksidor av ben och vader som blir smidigare och mer elastiska.


Yinyogan fyller hela dig med färsk, ny energi (kallas qi eller prana) och lugnar ditt sinne.

 

 

 

Copyright @ yogavanner.se

Yoga & Vänner, Östra Storgatan 32, 291 32 Kristianstad. Org.nr: 559113-2559