Kundalini yoga

KUNDALINI YOGA

Kundaliniyoga kallas ofta för vardagsyoga då den erbjuder enkla redskap att snabbt återställa kropp och själ i balans. Fokus ligger mer på uthållighet och kraft än på avancerade kroppsställningar. En yogaform som passar de allra flesta! Man behöver inte vara vig eller vältränad utan det är snarare ett resultat av din yogaträning. Idag utövas många olika typer av yoga i Sverige. Kundaliniyoga är en av de ursprungliga yogaformerna och är en dynamisk metod att arbeta upp vitalitet och energi till kropp och själ. Ordet yoga betyder "att förena" och yogans syfte är just att stärka människan till både kropp och själ, fysiskt och mentalt. Med yogans hjälp skapar du en attityd till livet som verkar på många sätt. Den framkallar en känsla av frid i både kropp och själ. 

 

Yogautövandet påverkar kroppen och dess inre organ på många olika sätt. Den ger smidig, uthållig muskulatur, påverkar matsmältningen och hormonbalansen, ger ett starkare mer uthålligt nervsystem, balanserar höger och vänster hjärnhalva mot varandra och förbättrar dina sömnvanor.

Ett yogapass består av enkla men kraftfulla rörelser, aktiv avslappning, andningsövningar och meditation.Yoga är att hedra sig själv, att möta sig själv och kärleksfullt ta hand om sig själv.

 

Så här fungerar ett kundaliniyoga pass

1. Intoning

Varje pass börjar med intoning. Intoningen är som en startsignal om att nu är det dags att börja och hjälper dig att vara närvarande. Tona in dig med mantrat Ong Namo Guru Dev Namo tre gånger. Mantrat betyderatt du öppnar dig för din inre styrka och din inre visdom. 

2. Uppvärmning

Passet börjar ofta med några övningar för att mjuka upp kroppen, fördjupa andningen och bli mer närvarande.

3. Kriya

I varje kundaliniyogapass, Kriya, görs övningarna alltid i en angiven ordning för att ge eftersträvad effekt och balans. I kriyan anges hur länge varje övning ska göras. Det är viktigt att du känner in din egen kapacitet och inte går över din gräns. Lyssna på dig själv och vila när du behöver, men lägg också märke till tendensen att ge upp i förtid. Vissa övningar är utmaningsövningar, där du kan upptäcka att du klarar mer än vad du tror. 

4. Avslappning/Shavasana

Vilan, 5-10 min, är en viktig del av passet då kroppen på egen hand integrerar effekterna av yogaövningarna. Vila så gör yogan jobbet.

5. Meditation

Yogaövningarna och vilan är en förberedelse för den meditation som sedan följer. 

6. Avslutning

Tona ut ur passet med att sjunga mantrat SAT NAM tre gånger - jag är sann.

 

 

 

Yoga & Vänner, Östra Storgatan 32, 291 32 Kristianstad. Org.nr: 559113-2559

Copyright @ yogavanner.se